ELEKTRONİK TİCARETTE HİZMET SAĞLAYICI VE ARACI HİZMET SAĞLAYICILAR HAKKINDA YÖNETMELİK

Değerli Üyelerimiz, 

26 Ağustos 2015 tarih ve 29457 sayılı Resmi Gazete’de “Elektronik Ticarette Hizmet Sağlayıcı ve Aracı Hizmet Sağlayıcılar Hakkında Yönetmelik” yayımlanmış ve aynı gün yürürlüğe girmiştir. Elektronik ortamda ticari faaliyette bulunan yada bu faaliyetlere aracılık eden üyelerimizin idari ve cezai yaptırımlarla karşı karşıya kalmamak için ilgili mevzuat hükümlerine istinaden elektronik ortamdaki faaliyetleri aşağıdaki bilgilendirmemiz ve ekteki Yönetmelik kapsamında düzenlemeleri gerekmektedir. 

YÖNETMELİK NE ZAMAN UYGULANMAYA BAŞLAYACAK VE AMACI NEDİR? 

Yönetmelik 26 Ağustos 2015 tarihi itibariyle yürürlüğe girmiştir; ancak işbu Yönetmeliğinin yayımlanmasından evvel elektronik ticari faaliyette bulunanlar için Geçici 1. Madde ile 3 ay geçiş süresi hakkı tanınmıştır. Bu sebeple 26 Ağustos 2015 tarihinden önce elektronik ticari faaliyet yürüten seyahat acentalarımızın 26 Kasım 2015 tarihine kadar elektronik alandaki ticari faaliyetlerini Yönetmeliğe uygun hale getirmeleri gerekmektedir. 

Yönetmeliğin amacı ise hizmet sağlayıcı ve aracı hizmet sağlayıcıların elektronik ticaret işlemlerinin yapıldığı ağ üzerinde bulundurmakla yükümlü oldukları genel bilgiler ile sözleşme öncesinde ve sipariş sürecinde alıcılara sunmaları gereken bilgilere ve elektronik ticaret ile ilgili diğer uygulamalara ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.

 HİZMET SAĞLAYICI VE ARACI HİZMET SAĞLAYICI KİMDİR? 

Yayımlanan Yönetmelik kapsamında fiziki olarak müşterisiyle karşı karşıya gelmeksizin elektronik ortamda ticari faaliyette bulunan gerçek ve tüzel kişiler ile bu hizmetlere aracılık eden ve aracı hizmet sağlayıcı gerçek ve tüzel kişiler olarak tanımlanmaktadır. 

Turizm sektöründen örneklemek gerekirse turu/paket turu düzenleyen ve bunu elektronik ortamda satan seyahat acentası hizmet sağlayıcı; turu/paket turu düzenlemeyen ancak hizmet sağlayıcı tarafından oluşturulan ürünün elektronik ortamda satışına aracılık edenler ise aracı hizmet sağlayıcı niteliğinde olacaktır. 

HANGİ KONULARDA BİLGİLENDİRME YAPILMASI GEREKMEKTEDİR? 

Hizmet sağlayıcı ve aracı hizmet sağlayıcı kendine ait elektronik ortamda aşağıdaki hususlarda ana sayfada ve doğrudan ulaşılabilecek şekilde iletişim başlığı altında bilgilendirme yapmakla yükümlüdür: 

  • Tebligata elverişli KEP adresi, elektronik posta adresi ve telefon numarası ile varsa işletme adı veya tescilli marka adı.
  • Mensubu olduğu meslek odası ve varsa üyesi olduğu sektörel kuruluşlar ile meslekle ilgili davranış kuralları ve bunlara elektronik olarak ne şekilde ulaşılabileceğine ilişkin bilgiler.
  • Tacir ise ayrıca ticaret unvanı, MERSİS numarası ve merkez adresi.
  • Esnaf ise ayrıca adı ve soyadı, vergi kimlik numarası ve merkez adresi 

Aracı hizmet sağlayıcılar üzerinden satış yapan tacir veya esnaf olan hizmet sağlayıcılar, faaliyetlerine başlamadan evvel aracı hizmet sağlayıcıların elektronik ortamda kendilerine tahsis ettikleri bölümlerde aşağıdaki bilgilendirmeleri yapmakla yükümlüdür: 

  • Ticaret unvanı, işletme adı veya tescilli marka adı bilgilerinden en az biri.
  • Tebligata elverişli KEP adresi.
  •  Esnaflar için vergi kimlik numarası, tacirler için MERSİS numarası.
  •  Merkez adresi ve onaylanmış telefon numarasının aracı hizmet sağlayıcıda bulunduğuna ilişkin bilgi 

Hizmet sağlayıcılar tarafından ilan edilmesi gereken yukarıdaki bilgilerin doğruluğunu hizmet sağlayıcıya ait olup bu bilgilerde bir değişiklik olması durumunda güncellemenin değişikliğin gerçekleştiği gün yapılması gerekmektedir. 

Aracı hizmet sağlayıcılar, hizmet sağlayıcılara elektronik ortamda yukarıdaki bilgilerin yayımlanabilmesi ve güncellenebilmesi için gerekli alanı sağlamakla yükümlüdür. 

İŞLEM REHBERİ NEDİR? HANGİ BİLGİLERİ İÇERMELİDİR? 

Yeni Yönetmelik ile getirilen en önemli düzenlemelerden biri de elektronik ortamda işlemlerin ne şekilde yapılacağını gösteren, ana sayfadan doğrudan ulaşılabilecek “İŞLEM REHBERİ” bölümüdür. Bu bölümde hizmet sağlayıcılar ve aracı hizmet sağlayıcılar aşağıdaki hususlarda bilgilendirmekle yapmakla yükümlüdür: 

  • Sözleşmenin kurulabilmesi için mal ve hizmetin seçilmesi, teslimat ve ödeme bilgilerinin girilmesi ile siparişin onaylanması gibi gerekli aşamaları gösterir şekilde teknik adımlar.
  •  Elektronik ticarete ilişkin sözleşmenin, elektronik ortamda saklanıp saklanmayacağı ile bu sözleşmeye alıcının daha sonra aynı ortamda erişiminin mümkün olup olmayacağı ve bu erişimin ne kadar süreyle sağlanacağına ilişkin bilgi.
  • Alıcının siparişi vermeden önce veri girişindeki hatalarını açık ve anlaşılır bir şekilde belirleyebilmesi ve düzeltebilmesi amacıyla özet sipariş formu ile geri al ve değiştir gibi teknik araçların sunulacağına ilişkin bilgi.
  •  Elektronik ticaret işlemleri nedeniyle elde ettiği kişisel verilere ilişkin gizlilik kuralları.
  • Alıcıyla arasında uyuşmazlık çıkması halinde varsa alternatif uyuşmazlık çözüm mekanizmaları

Birliğimize üye seyahat acentalarının, elektronik ortamda yapacakları ticari faaliyetlerden ötürü cezalarla karşı karşıya kalmaması için internet sitelerinde işlem rehberi bölümü oluşturmaları gerekmektedir. Ayrıca siparişin tamamlanmasından evvel müşteri tarafından girilen bilgilerin özet şekilde görülebileceği bir formun oluşturulması ve hatalı girişleri düzeltmek yada siparişi geri alabilmek için seçenekler sunulması da önem arz etmektedir.   

SİPARİŞ AŞAMASINDA MÜŞTERİYE VERİLMESİ GEREKEN BİLGİLER NELERDİR?

Yönetmeliğin 8, 9, 10 ve 11. Maddelerinde ise verilen siparişe ilişkin hizmet sağlayıcı/aracı hizmet sağlayıcı için aşağıdaki yükümlülükler düzenlenmiştir:

  • Ağ üzerinden verilen siparişin onaylanması aşamasında ve ödeme bilgilerinin girilmesinden önce, vergi ve teslimat masrafları da dâhil olmak üzere alıcının ödeyeceği toplam bedelin ve sözleşmenin diğer şartlarının alıcı tarafından açıkça görülmesi,
  • Mal veya hizmetin toplam bedeli, fiyatın hesaplanma usulü ve teslimat masrafları önceden belirlenemiyorsa buna ilişkin ek masrafların ödenebileceği bilgisi verilmesi,
  • Siparişin onaylanmasından önce alıcıların veri giriş hatalarını belirleyebilmesi için sipariş özetini ve bu hatalarını düzeltebilmesi için geri al ve değiştir gibi uygun, etkili ve kolay erişilebilir teknik araçları sağlaması,
  • Sözleşme hükümlerinin ve genel işlem şartlarının, alıcı tarafından yeniden görülebilmesi, basılı bir şekilde kullanılabilmesi ve saklanabilmesi amacıyla söz konusu hususların alıcıya fiziki veya elektronik ortamda gönderilmesi,
  • Satış işlemi yapıldıktan sonra ağ üzerinden ve ayrıca elektronik posta, kısa mesaj, telefon araması, faks gibi araçlardan en az biriyle iletişime geçilmesi,
  •  Mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla kişisel verilerin muhafazası ve bunlara hukuka aykırı erişim engellenmesi için gerekli tedbirlerin alınması.

 

KAYITLAR NE KADAR SÜRE İLE TUTULMALIDIR VE İSPAT YÜKÜ KİME AİTTİR?

Yukarıda açıkladığımız hususların tamamı ile ilgili bir şikayet durumunda ise ispat yükümlülüğü hizmet sağlayıcıda/aracı hizmet sağlayıcıda olacaktır. Bu nedenle elektronik ortamda yapılan ticari faaliyetlere ilişkin yasal yükümlülüklerin yerine getirildiğine dair kayıtların işlem tarihinden itibaren 3 yıl süre ile saklanması T.C. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından acentalarımıza uygulanabilecek yaptırımları önleyecektir.

Gereği için Üyelerimizin bilgisine rica ederiz.

Saygılarımızla.

TÜRKİYE SEYAHAT ACENTALARI BİRLİĞİ

(TÜRSAB) 

Ek - Elektronik Ticarette Hizmet Sağlayıcı ve Aracı Hizmet Sağlayıcılar Hakkında Yönetmelik

TÜM HABERLER
19  Nisan  2024
Bodrum BTK Heyetimiz, Turizm Haftası Kapsamında Düzenlenen Etkinliklere Katıldı
HABERİ OKU
19  Nisan  2024
Kuzeydoğu Anadolu BTK, Turizm Haftası Kapsamında Etkinlik Düzenledi
HABERİ OKU
19  Nisan  2024
Karayolu, Ulaştırma, Taşımacılık ve Araç Kiralama İhtisas Başkanlığımız Kabataş...
HABERİ OKU
19  Nisan  2024
IATA’nın 2024 yılı APJC Toplantısı, TÜRSAB Genel Merkezimizde Gerçekleştirildi
HABERİ OKU
18  Nisan  2024
TÜRSAB Heyetimiz, "Batman Turizm Master Planı Çalıştayı" Kapsamında Batman’ı Zi...
HABERİ OKU
18  Nisan  2024
Gastronomi Turizmi İhtisas Başkanlığımız Koordinasyonunda, “Safranbolu Bilgilen...
HABERİ OKU
18  Nisan  2024
TÜRSAB Genel Merkezimizde "Gürcistan Destinasyon Tanıtım Etkinliği" Gerçekleşti...
HABERİ OKU
18  Nisan  2024
Vefat ve Başsağlığı
HABERİ OKU
TÜM DUYURULAR
19  Nisan  2024
Kuzey Anadolu Kalkınma Ajansı (KUZKA) Tarafından Başlatılan Batı Karadeniz'i Ke...
HABERİ OKU
19  Nisan  2024
Turist Rehberliği Meslek Kanunu’ndaki Değişikliklere İlişkin Önemli Duyuru
HABERİ OKU
19  Nisan  2024
23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramında Uygulanacak Ziyaret Hizmetleri Ha...
HABERİ OKU
18  Nisan  2024
Enformasyon Memurluğu Turizm Bilgisi Sınavı Hakkında Önemli Duyuru
HABERİ OKU
17  Nisan  2024
Milli Saraylar Acenta Portalı Faaliyete Başladı
HABERİ OKU
17  Nisan  2024
Yabancı Tur Operatörleri İçin Çalışma İzni Değerlendirme Kriterleri Hakkında Du...
HABERİ OKU
17  Nisan  2024
Ankara Palas Müzesi Bilet Fiyatı Hakkında Duyuru
HABERİ OKU
16  Nisan  2024
Gürcistan Destinasyon Tanıtım ve B2B Görüşme Etkinliği Hakkında Duyuru
HABERİ OKU